Laddar in...
 
Ladda ner flash för att se innehållet.
 
 
 

Stockholmsbörsen

OMXSPI torsdag 17:30

-0,31%

  
Årsskiftet:    8,85%
  
Laddar Mina Affärer ...

Börsen idag

largemidsmall
Dagens vinnare
 AktieFörändring
Fler vinnare
Dagens förlorare
 AktieFörändring
Fler förlorare
Dagens vinnare
 AktieFörändring
Fler vinnare
AXIS 0,00 %
AWP 0,00 %
AF-B 0,00 %
ADDT-B 0,00 %
ACTI 0,00 %
Dagens förlorare
 AktieFörändring
Fler förlorare
AXIS 0,00 %
AWP 0,00 %
AF-B 0,00 %
ADDT-B 0,00 %
ACTI 0,00 %
Dagens vinnare
 AktieFörändring
Fler vinnare
AERO-B 0,00 %
ACOM 0,00 %
ACAP-B 0,00 %
ACAP-A 0,00 %
ACAN-B 0,00 %
Dagens förlorare
 AktieFörändring
Fler förlorare
AERO-B 0,00 %
ACOM 0,00 %
ACAP-B 0,00 %
ACAP-A 0,00 %
ACAN-B 0,00 %
Dagens rapporter
Bolag
Fler rapporter
Analyser
Aktietips
Fler analyser
Hennes & Mauritz B: "För lågt värderat historiskt sett"
Fabege: "Uthyrningsmarknaden under återhämtning"
Orc Software: "Den underliggande trenden förbättras"
Nobia: "Vändingen kommer med kraft"
Öresund: "Öresund - HQ Bank"

Världen

Nasdaq 22:00

1,06 %

 
Årsskiftet:  -3,05%
Index och Valutor
Nikkei 0,31%
RTS 0,00%
Dow 0,49%
Nasdaq 1,06%
Euro -0,01 kr

(9,30)

USD -0,01 kr

(7,25)

Marknaderna
MarknadKommentar
New York
"New York efterhandel: Små rörelser på torsdagskvällen"
Asien
" Marknadsnoteringar"
Europa
"Europa: Oregelbunden utv på torsdagen, dj stoxx 50 -0,2 %"
Räntor/valutor
"Räntor: Stigande räntor och svagare dollar efter BNP-statistik"

Stoppa sms-lånen!

Sms-lån är själva sinnebilden av cynism och ett tidigt tecken på ett samhälle som är på väg att tappa respekten för ordet solidaritet. Vi måste sätta stopp för detta, skriver Plus programledare Sverker Olofsson.

 

För några månader sedan fick jag Privata Affärers stora pris. Det var mycket trevligt att höra motiveringen. Man är ju aldrig så bra som när man dör eller får ett pris.

Problemet är bara att en ensam journalist sällan gör sig förtjänt av ett pris. Journalistik är ytterst sällan den ensamme murvelns seger över de mörka krafterna.

Nej, bra journalistik bygger på många människors insatser och när de insatserna förenas i ett tvprogram kan det bli ett pris och det blev det. Med priset följde att jag också får skriva en krönika i Privata Affärer och den ska handla om räntor.

För ett tag sedan var det dags att betala ett av lånen på huset. Vi har rörlig ränta på det lånet och jag såg att nu ligger den på 1,95 procent. Det är en låg ränta, men med tanke på vad min bank tjänar varje år är jag säker på att jag inte behöver tycka synd om banken.

Räntan på ett fastighetslån är alltså 1,95 procent. Om man tänker sig ett lite osäkrare lån, en bil kanske, så får man väl acceptera en högre ränta. Det är ju spelets regler.

Säg att bilräntan är tre gånger så hög och landar på knappt 6 procent. Då har jag tagit i, säger min bank. Jag har frågat.

Jag har i och för sig aldrig begripit resonemanget om säkerhet. Den som betalar sina lån är ju helsäker och den som inte har råd att betala blir ju inte säkrare för att alla får betala högre ränta.

Vad säger ni då om en ränta som är 17 gånger så hög som räntan på mitt lån? Alla som tänker med hjärtat känner säkert att då har man lämnat allt som har med säkerhet att göra och närmar sig en annan otäck nivå. Använder man någon form av ekonomisk logik måste väl 17 gånger fastighetsräntan fastighetsräntan innebära att lånet är så osäkert att det aldrig skulle ha beviljats, eller också är det rent ockertänkande och ett cyniskt utnyttjande av människor som har det knepigt.

Jag tänker på till exempel Ellos privatlån, som har en effektiv ränta på 34,49 procent.  Låneerbjudandet följer med i stort sett alla utskick från Ellos och det är en direkt uppmaning att till ockerränta låna för att konsumera.

Jag tycker att det är hemskt. Ändå måste jag erkänna att Elloslånet börjar kännas harmlöst nu när de riktiga blodsugarna stigit upp på scenen. Jag tänker förstås på smslånen.

Jag ser på Folkias hemsida att de skryter över att vara billigare än de andra parasiterna. De stoltserar med att deras effektiva ränta på ett tusenkronorslån bara är 1 355 procent medan andra passerat 2 000 procent.

Jag tror att de här procentarna tjänar mycket pengar, och jag har funderat på vilka som tar lånen. Jag vet inte, men jag anar att det är desperata människor. De som måste låna för att täcka ett annat lån. De som behöver pengar till elräkningen, eller hyran. Kanske de som behöver en slant till en ny vinteroverall till ungarna, eller ett tandläkarbesök till sig själv.

För mig blir sådana här lån själva sinnebilden för cynism och jag anar att det är ett tidigt tecken på ett samhälle som är på väg att tappa respekten för ordet solidaritet.

Jag förstår inte i vems intresse detta får fortsätta! Varför sätter vi inte stopp? Ett par smarta jurister borde på ett par veckor kunna ordna en lagtext som gör det förbjudet att utnyttja utsatta människor. Ett klubbslag i riksdagen och vi har en lag som en gång för alla sätter stopp för denna lagliga ohederlighet.

När det klubbslaget kommer tycker jag att riksdagen har gjort sig förtjänt av ett riktigt fint pris.

SVERKER OLOFSSON, PROGRAMLEDARE FÖR PLUS I SVT

 
Annons:
 
Läs våra kommentarsregler
  Kommentera gärna artiklar och andra inlägg men håll dig till ämnet! Det är inte acceptabelt med kommentarer som innehåller rasistiskt innehåll, nedsättande omdömen om kön, ras, sexualitet och religion. Kritik mot enskilda individer accepteras endast om det gäller personens yrkesroll. Det är förbjudet att länka till andra sajter. Du ansvarar själv för vad du skriver. Vid grova övertramp kan åtgärder komma att vidtas mot skribenten. Privata Affarer har regelbunden tillsyn över kommentarerna (tillsynsplikt) och förbehåller sig den fulla rätten att radera inlägg utan vidare motivering. Vill du klaga på en kommentar inlägg klickar du på ”Anmäl” i inlägget.

Kommentarer

Postad av: Bengt Larsson, 14:20, 9 november 2009

Ekonom, snart pensionerad

Osmakligt och gränsar till grovt ocker! Självklar borde SMS lånen stoppas omgående. Enbart en oseriös verksamhet för storskojare som tjänar grova pengar på andras olycka. Lånen skapar sålunda enbart ytterligare lök på laxen för det "utslagna" utblottade, tror knappast någon med ordnad ekonomi skulle komma på tanken ens en gång och ta SMS lån . Ta omgående in den tidigare ockerlagen som botemedel. Mvh

Postad av: Namn, 20:59, 6 november 2009

tänk vilket samhälle vi kan skapa!

Jisses vilka åsikter som framförs. Självklart ska SMS-lånen stoppas, något som skulle skett för länge sedan. Det är ett symtom på att vårt samhälle håller på att förlora allt vad etik o moral heter. Ordet solidaritet ska plockas fram igen! Tänk vad enkelt om var och en fick "skylla sig själv". Då kan vi bara kliva över den som ligger i rännstenen. Fattigdom hos en arbetslös kvinna eller akut hjärnblödning hos en manlig direktör är skitsamma - var och en får skylla sig själv! Direktören skulle inte jobbat så mycket men eftersom han valde att göra det får han ta konsekvenserna i en regnblöt rännsten. Tjohoooo!! Var o en är sin egen lyckas smed. Bättre lycka nästa gång!

Postad av: Pellle, 11:05, 2 november 2009

re:Benke

Håller med om att folk BORDE kunna ta hand om sig själva. Men tyvärr ser verkligheten inte ut så. Därför får SMS-låntagarna samt indirekt också du och jag betala notan....:-( Nej, tyvärr behövs en reglering här också, det är inte bara bankerna som behöver styras upp...;-)

Postad av: Snart Utdöd, 19:17, 1 november 2009

Hela bilden

Det kan vara bra att tänka ett steg till (för övrigt vad jag uppfattar att Sverker gör). Det kommer att kosta samhället att ta hand om alla dessa skuldsatta och deras familjers trauman. För sådana effekter får det. Vad tror ni är den vanligaste skilsmässoorsaken, ja inte SMS-lån men skild syn alternativt dåliga beslut om ekonomin. En del familjer, i vissa fall med barn, splittras. Desperata människor kan tycka att "de inte har mer förlora" och desillusionerade sprider de trauman vidare med våld, stöld, droger, o s v. Det blir många destruktiva ringar på vattnet... Vilka tror ni det drabbar? "Vi" får via skattemedel t o m "rädda banker" för deras dålig ekonomiska beslut, men det är klart: "de som säljer i tid" - gör sig en hacka, vilket leder in på nästa aspekt: Man kan fundera vad gott det tillför samhället. Påminner lite om "handeln" med viss tung narkotika, stor efterfrågan! dyr samhällskostnad & vinsterna till skrupellösa "affärsmän". Men det kanske är en helt annan debatt. Anständighet i dess rätta bemärkelse är ett viktigt ord i en strävan mot ett gott samhälle. Avsaknad av anständighet är ett eroderande problem för det goda samhället. Andra skulle tala om låg moral. Denna moral är helt urholkad hos de flesta makthavare, allt är så förbannat kortsiktigt, egoistiskt & empatilöst, det känns som att det kvittar... "Jag Claudius" var en bra TV-serie där jag speciellt minns följande citat: "Let all the poisons that lurk in the mud hatch out..." Kanske har vi den värld vi förtjänar och får en framtid för våra barn därefter. Totalt meningslös....vi tänker för mycket på sex & död i vårt korta liv och förväxlar troligen det förstnämnda med kärlek av rädslan för det sistnämnda. ...& är det meningen att kackerlackor & Keith Richards ska överleva oss alla, må så ske! Vill avsluta med att önska alla rejält mycket bajs i byxan!

Postad av: Namn Benke, 23:34, 31 oktober 2009

SMS-lån fyller en funktion

- för de som behöver snabba pengar och har råd att betala vad det kostar. - för de som behöver snabba pengar och inte har råd att betala vad det kostar. De blir inte utblottade men lär sig säkert att inte göra om dumheten. SLUTA ATT TJAFSA OM SOLIDARITET: FOLK MÅSTE FÖR HÖGA FARAO SJÄLV LÄRA SIG DEN HÅRDA VÄGEN VAD SOM ÄR BRA ELLER DÅLIGT!! Typiskt svenskt att att alltid behöva en "morsa" som alltid skall tala om vad som är riktigt. Låt folk få lära sig av sina misstag, det är bästa sättet.

Postad av: Aron, 14:04, 30 oktober 2009

IDIOTI

De som försvarar sms lånens existens är antingen totalt känslokalla människor eller större idioter än de som lånar. Här talas bl.a. om korta lån när inte pengarna räckerl till nästa avlöning och dyl. Men hallå! Det är just människor som inte klara sin ekonomi själva som INTE ska ta några SMS lån. SMS lånen är rena samhällspesten och ska bort. Alternativt kan man ha dom kvar men om "kunden" inte kan betala så får inte låneföretaget lämna skulden för inkasso. Dom får ta smällen själva .

Postad av: "Revolversvarvaren", 13:14, 30 oktober 2009

Re: ”Jobbaren” på marginalen…

– Du tycks inte haft något vanligt yrke ”Jobbaren”, som inte känner till att Sverige har världens högsta skattetryck på grund av att den s.k. arbetslinjen havererat, samtidigt som högermuppen Reinfeldts regeringsbyråkrati växer tillsammans med världens högsta skatter för Arbetslösa, Arbetsskadade, Sjuka, Handikappade, Pensionärer, m.fl., samtidigt som t.ex. 555 000 personer får betala s.k. Flyttskatt,(Ränta på uppskov) enbart för att finansiera den sänkta fastighetsskatten, ex.vis för Fredrik Reinfeldts kåk i Täby med 30 538 kronor för år 2008, eller sammanlagd skattesänkning med 63 514 kronor, eller Talmannen i Riksdagen, Per Westerberg med en sammanlagd skattesänkning på 2 191 071 kronor för år 2008, eller Fredrik Lundbergs lyxkåk i Djursholm för 50 miljoner kronor, som även han fått 6-siffriga belopp i bostadsbidrag i form av fastighets-sociala-bidrag - o.s.v. – o.s.v. - Så några j-vla öre i bidrag accepteras inte av dom äkta högermupparna…

Postad av: Dr Phil, 12:26, 30 oktober 2009

Sverker = sosse!

Att omyndigförklara människor i solidaritetens namn... Ett SMS-lån är ett frivilligt ingånget avtal, så håll käften!

Postad av: Jobbaren, 12:21, 30 oktober 2009

Re: ”Revolversvarvaren”

Du lever i en fantasivärld. Sverige har världens högsta skattetryck, så du borde väl vara nöjd? Men icke. Ju fler som lever på andra, desto bättre? Snacka inte om högerpolitiker! Om jag fick bestämma skulle du inte få ett j-vla öre i bidrag.

Postad av: ”Revolversvarvaren”, 11:41, 30 oktober 2009

Re: Money Penny…

- Någon bidragstagare är jag inte och har aldrig varit… - En skattesänkning är inte staten som betalar, utan de personer som är sjuka, handikappade, arbetslösa, och pensionärer med flera, är dom som tydligtvis får betala betydligt mer i skatt, bara för att fattiglappar som Fredrik Reinfeldt, samt Herr Talman i Riksdagen, Per Westerberg, Wallenberg och hans granne, SEB:s vd Annika Falkengren i Djursholm samt Fredrik Lundberg, Djursholm, tillsammans med alla andra miljonärer och miljardärer som samtliga fått 5 – 6 – siffriga belopp i Sociala Skattebidrag… - Regeringens högermuppar och banker gör som dom vill, och den som någonsin går emot dom i något ärende, får snart veta att han/hon lever på deras nåd… - Försök att pröva att få igenom något som är din rättighet, mot banken eller högermupparnas vilja!? - Särskilt när det gäller pengar o finansiella instrument är dom som att betrakta som renodlade psykopater… - Detta framgick vid en studie för några år sedan, när ett antal välkända storföretag och högerpolitiker, testades mot en metod för att skilja ut psykopater från en grupp… - I detta test fick företagen och högerpolitikerna lika höga ”Psykopat poäng” som de värsta psykopaterna i människans historia… - Detta säger inte lite om hur totalt obetydelselös den lilla människan står sig mot företagen o högerpolitikerna… - Det enda en mänsklig psykopat bryr sig om är allt för sin egen vinning och överlevnad, helt känslolöst och precis så fungerar det i ett betydande antal storföretag, banker och särskilt bland regeringens högermuppar…

Postad av: Positiv!, 11:00, 30 oktober 2009

Re: Werner

Tycker du är inne på rätt spår. Det finns en konstig snedfördlning av riskbördan vid ett avtal typ sms-lån. Den som lånar ut pengar måste också möta en rimlig risk i sammanhanget.

Postad av: Penny, 10:10, 30 oktober 2009

Ockerlagen

Kul debatt, men med allt för många nötter inblandade. Vet att det finns en ockerlag, men inte vad som står i den. Någon som vet?? SMS lån måste ju absolut tillhöra det som man kallar ocker. och till Revolversvarvaren: det e väl alliansens fel, allt som inte ger dig bidrag eller?

Postad av: Båtis, 08:39, 30 oktober 2009

Hoppas för Mona S

att dessa lån blir kvar. Med henne vid rodret så kommer hon väl att lösa statsskullden med SMS lån. Hon har ju liksom full koll på ekonomi som vi vet sedan tidigare, fniss.

Postad av: ”Revolversvarvaren”, 06:06, 30 oktober 2009

Det finns värre farsoter än SMS-LÅN…

- Värre är det med Högerregeringen Fredrik Reinfeldt, som i ett nötskal lånar pengar till skattesänkningar till sig själv, med 63 514 (bidrags)kronor o Herr Talman i Riksdagen, Per Westerberg fick en sammanlagd skattesänkning på 2 191 071 (bidrags)kronor… - Sedan skiter högermupparna i att underskottet passerar 200 miljarder kronor och statsskulden är för närvarande svindlande 1 050 miljarder kronor… - Enligt högermupparna, tycks dom kallt räkna med att när 50 000 sjuka halta o lytta sparkas ut från försäkringskassan, kommer kassaflödet att öka på Blåkullas regeringskansli som en välkommen nyårsgåva till Fredde och hans giriga muppar…

Postad av: Fredrik, 01:26, 30 oktober 2009

Jaga ockrarna istället!

Sverker har rätt med att detta bör inte få användas och till de som tar ordet ocker till spalten, huvudet rakt på spiken! Det är ockrarna som lånar ut pengarna som behöver jagas inte de stackare som inte har kapaciteten till att hantera sin pengar. De som behöver denna typ av lån bör skaffa god man då det är ett osunt ekonomiskt beteende.

Postad av: Hemmafronten, 23:27, 29 oktober 2009

SMS-lånen = ej samhällsnyttiga...

... utan saknar legitimitet sett ur ett samhällsperspektiv. Den enda nytta de fyller är att fylla fickorna på några mindre nogräknade figurer, som på detta sätt bidrar att underminera förtroendet för marknadsekonomin, då denna förutsätts vara självsanerande och på så vis göra sig av med olika avarter.

Postad av: Hur sätter marknaden räntan?, 21:06, 29 oktober 2009

Intresserad

Varför inte tvinga SmS-låneföretagen att skriva ut effektiv räntekostnad i procent på årbasis, med övertydlig text (jämför text på cigarettpaket). Jag misstänker att otydligheten gällande årskostnad leder till att marknadsräntan är förskjuten på grund av s.k. asymmetrisk information och att företagen därmed kan göra en viss monopolvinst, vilket vi alla förlorar på, en informerad marknadsränta borde ligga betydligt under 1300% annars skulle det implicera att en majoritet av de som lånar faktiskt i slutändan ej i kan betala. Om så är fallet, verkar det vara något systematiskt fel efter som en tidigare personlig konkurs ur ekonomiskt hänseende är att föredra framför en sen.

Postad av: Daniel, 20:49, 29 oktober 2009

Bra Sverker!

Jobbar som lärare i samhällskunskap på gymnasiet. Det är skrämmande vad lite elever vet om privatekonomi när de kommer. Noll % ränta är jättebra, att det sedan finns andra avgifter tänker de inte på. Jag försöker jobba mycket med detta då det är en viktig del av deras fortsatta liv. Man måste få alla att inse hur stor skillnad det kan vara att låna pengar. SMS-lån är rent förskräckligt och jag hoppas och tror att alla elever som haft mig under sin gymnasietid aldrig tar ett sådant lån.

Postad av: Lasse2, 19:35, 29 oktober 2009

Dumheter

Vad ä'r det för dj--a förmyndarsamhälle. Ska myndigheterna lägga sig i allt och inbilla medborgarna att det det är "säkert" att leva. Det är väl miljoner gånger bättre att uppfostra medborgare som gör sin egen riskbedömning och fattar egna beslut. Är vi på väg mot att göra Sverige till ett "jättedagis". hej, kom och hjälp mig!

Postad av: Namn Solidaritet, 19:09, 29 oktober 2009

Bra !

Tycker Sverker har helt rätt, sms lån riktar sig enbart till unga personer och personer som inte har ordning eller tillräcklig ekonomi. Lagstiftarna borde se över detta. Bra Sverker

Postad av: Snusmumriken, 18:41, 29 oktober 2009

Trixen! Skräpa inte ned

en seriös debatt med helt ovidkommande kommentarer!

Postad av: Namn, 18:39, 29 oktober 2009

Skriv kostnaden

Vore bra om det åtminstånde vore lag på att de var tvugna att skriva ut kostnaden i reklamspoten. 300:- i avgift för att få låna 1.000:- (som betalas tillbaka inom 30 dagar, inte 365 dagar). Ibland säger de avgift och det är sms-avgiften (inget om de 300 kronorna extra de ska ha till 1.000 lappen)..

Postad av: Trixen, 18:36, 29 oktober 2009

Svar Trapets

Ett tips till dig! Skicka in ett ägarbyte på din bil till din kompis några dagar, sedan är det bara att ändra tillbaka ägarskapet igen, och vips så har din försäkring upphört och du kan ringa och teckna en ny igen på dina villkor. Det är bara kringå regelverket. Mvh/ Åke

Postad av: Namn: Werner Magnusson, 17:35, 29 oktober 2009

Ekonom-Pensionär

Håller helt med Sverker O. Det behövs heller ingen lagstiftning för att stoppa mobillånen. Det räcker med en instruktion till Kronofogdemyndigheten att inte driva betalningsförelägganden utan lånehandling med låntagarens underskrift. Dessutom borde man damma av den gamla ocker-lagen. Den stadgade en maximal räntesats och jämkade högre ränteuttag.

Postad av: Tomas, 17:14, 29 oktober 2009

Ockerlån

Förr fanns en ockerlag, angående lån med väldigt hög ränta, var är denna lag? SMS-lånen har en kriminell struktur, men det är väl någon som tjänar mycket pengar på detta elände. Var är dom Politiska besluten för att stoppa detta vansinne.

Postad av: fd bankmannen, 17:10, 29 oktober 2009

Superstopp!!!

Bra att någon klok person tar upp dessa förbaskade SMS lån som enbart gör att folk hamnar i fördärvet. Det är ju konstigt hur fort man glömmer när bankerna för några år sedan öste ut pengar till folk som sedan hamnade helt snett. För att få ordning på bankernas utlåning så såg Finansinspektionen till att bankerna i fortsättningen VAR TVINGADER ATT göra noggranna kalkyler för varje privat låntagare innan man kunde bevilja ett privatlån. Och sedan kommer marknaden helt ur ordning med dessa förbannade SMS lån,som inte ens Finansinspektionen idag bryr sig ett enda dugg om! Ur led är tiden!

Postad av: asdasd, 17:02, 29 oktober 2009

Lån

Låt dom finnas kvar... Man borde vara tillräckligt smart att inte använda dessa sms lån. Dom som trots alla varningar i media väljer att låna via sms lån...dom får faktiskt skylla sig själva.

Postad av: Charlotta Malm, Folkia, 16:53, 29 oktober 2009

Ibland behövs små korta lån

Att inte låna mer än du behöver är en del i Folkias filosofi. Vi har 20 år som åldersgräns och tar kreditupplysning innan vi ger ett lån. Vi lånar inte ut till någon vi inte tror kan betala tillbaka. Kunderna är i genomsnitt 35 år och har helt normala inkomster på 250 000 kr per år. Vi talar om priserna i kronor och ören (plus effektiv ränta) för att kunderna ska få ett bra beslutsunderlag när de behöver ett tillfällligt mindre lån för att täcka en oförutsedd utgift. Den bild Sverker ger av oss kan vi stå ut med men han betraktar våra kunder väldigt nedlåtande.

Postad av: gryn, 16:35, 29 oktober 2009

Lär idioterna ta ansvar istället!

Jag tycker det är märkligt med denna orkan av indignation över en låneform som är till för att komplettera banker snarare än att konkurera. Ett SMS-lån är till för att kunna överbrygga ett tillfälligt kassaflödesproblem där ex.v en person behöver en liten summa pengar, utan säkerhet, och det kanske är en vecka kvar till lönen kommer. Då går man inte till banken för att lägga upp ett lån på 2-3000 kronor, faktum är att du får inte ens göra det! Den stora procentsatsen beror på att den admininstrativa uppläggningskostnaden i princip är samma för ett 3000 kronorslån som för ett 3 miljonerslån med skillnaden att det procentuellt blir 1000 ggr större genomslag på SMS-lånet genom dess ringa summa. Felet ligger i att det finns idioter som inte förstår att man inte ska ta ett SMS-lån för att ha det under en lång tid då detta blir JÄTTEDYRT. Måste vi ha daddor överallt istället för att folk får ta ansvar för sin egen ekonomi och allt annat som kräver normalintelligens för att förstå? Bara för att det finns idioter som när de skall gå och handla en liter mjölk kommer tillbaka med en platt-TV, för att de inte kunde låta bli, skall vi då förbjuda detta? Hur långt skall daltandet gå?

Postad av: Namn Solidarisk, 16:12, 29 oktober 2009

Vems pengar lånas ut?

Jag blev erbjuden att spara hos en firma till en ränta som var avsevärt högre än vad någon bank erbjöd. Jag blev fundersam över till vad de använde pengarna som jag satte in hos dom. Ringde upp och frågade. Svaret blev bl a till SMS-lån. Mitt svar på erbjudandet blev därefter NEJ TACK! Så om du inte själv jagar efter den sista räntedecimalen på dina sparslantar bidrar du till att det finns mindre pengar som kan användas till lån mot ockerränta. Vi har alla ett personligt ansvar som först skall användas innan vi ropar på förbud etc

Postad av: Olle i Ylle, 15:54, 29 oktober 2009

Bra Sverker

Det är bra Sverker att Du går i spetsen för alla oss andra som också förkastar dessa SMS-lån. Jag blir både ledsen och arg när mina medmänniskor låter sig luras av dessa ockrare. De värsta av allt är att människorna bakom lånen är företrädare för te.x landets största klädkedja, ledande inom bankväsendet o.s.v.

Postad av: Gruden, 15:49, 29 oktober 2009

Åldersgräns kanske vore bra..

Det är en sak om vuxna människor tar ett lån.. Många gånger handlar det väl om ungdomar som inte riktigt förstår hur dyrt det blir..

Postad av: Klas2k, 15:36, 29 oktober 2009

Förbjud vs ansvar

Visst är SMS lån helt åt H-E ! Men varför skall man förbjuda allt ! Ta inga SMS lån istället !? Det viktiga är att vi har regler för HUR man får marknadsföra desas så att man inte lurar på folk sådana - tex genom att påbjuda jämförelsetal så man ser hur dyrt det blir jämfört med ett banklån osv /K

Postad av: Bosse, 15:33, 29 oktober 2009

Varför är vi så sega ?

Jag förstår inte varför vi är så ohyggligt sega i detta land när det gäller att snabbt få slut på oacceptabla företeelser. Vi borde redan för ett par år sedan ha satt stopp för SMS lånen. Redan när de dök upp såg man ju att detta skulle bli en katastrof för alla de som inte kan hantera pengar eller ekonomi.

Postad av: Lasse, 15:26, 29 oktober 2009

Bra Sverker!

Borde vara självklart att stoppa SMS-lånen!

Postad av: Namn Leif-Åke, 15:21, 29 oktober 2009

TV-4

Det är skrämmande att TV 4 har reklam för dessa på sin text-TV. Kollade en av nyfikenhet i går. Sök lån på SMS,Vi ger besked om 10 minuter. Exempel Lån 4000 avgift 900 Lånetid 30 dagar, Hur kan något dylikt vara tillåtet??

Postad av: Janne P, 15:13, 29 oktober 2009

En stjärna

Kul att Sverker skriver här. Jag blev nöjd när han fick PA-priset tidigare i år.

Postad av: Klas2k, 15:04, 29 oktober 2009

Både och

Det är nog både och. Visst kan det finnas desperata människor som lånar till tandläkaren osv. Frågan är varför dom inte har råd att betala tandläkaren kontant då ? Med andra ord: Om SMS-lån inte hade funnits: Vad hade dom gjort då ? Jag tycker det bör vara lagstadgat att presentera årsräntan inkl- avgifter (även vid 0% "ränta"). Samt att man ev kunde införa ett större ansvar hos långivarna: Dvs. om dom inte bara kan skicka lånet till inkasso/fogden hur som helst så lär dom också ta ett större ansvar i vilka dom lånar ut till. Men till syvende och sist så är det ju långtagaren som tar lånet ! Varför tar man ett lån som man inte har råd med !? Eller var det så att man var "tvungen" att åka på den där resan i somras så att man nu "måste" låna för att kunna köpa nya overaller till ungarna ?? /K

Postad av: TSG, 14:34, 29 oktober 2009

Vår idol

Sverker du är vår idol

Skriv en kommentar

 
 

PA-skolan: Låna ut pengar till barnen på rätt sätt

 

Äktenskapsförord mindre populärt

 

Skilsmässa - en dyr affär

 

Ladda ner gratis avtalsmallar

 

Sparkonton har framtiden för sig

 

Se till att få ränta på pengarna

 

Kolla försäkringen om du reser under graviditeten

 

Så blir alliansens familjepolitik

 

Växande intresse för privata sjukvårdsförsäkringar

 

Allt dyrare vara förälder

 
 

Lägsta bolåneräntan

  • 3 mån
    SEB 2.16 %
  • 1 år
    SEB 2.21 %
  • 2 år
    SEB 2.68 %
  • 3 år
    SEB 2.98 %
  • 5 år
    SEB 3.53 %
Visa alla bolåneaktörer

Högsta sparkontoräntan

Visa fler sparkonton

Annons:

Senaste bolagsfilmen

Tilgin
Audiocast Q2-2010
2010-08-20
Se den och fler filmer