Vin framtidsbransch när asiaterna ändrar vanor Foto: istockphoto

Vin framtidsbransch när asiaterna ändrar vanor

Publicerad 2016-08-18 12:51:00

Vin Unga asiater dricker hellre vin än inhemskt producerade alkoholhaltiga drycker. Australiska Penfolds, Lindeman's och Wolf Blass viner är vinnare. För helåret 2016 mer än fördubblades nettoresultatet för ägaren Treasury Wine Estates (TWE) jämfört med föregående år.

Vinproduktion är en framtidsbransch när asiaterna i allt högre utsträckning väljer att dricka vin framför inhemska alkoholhaltiga drycker.

"Konsumenterna i millenniegenerationen är en bra målgrupp för oss. Vi har märkt att många av de konsumenterna dricker mindre öl, sprit och i Kina mindre baijiu (en sorts spritdryck; reds anm.), och alltmer vin", säger vd Michael Clarke till BBC.

TWE rapporterade tidigt på torsdagen ett nettoresultat om 179 miljoner australiska dollar, knappt 1,2 miljarder kr, upp från 78 miljoner dollar 2015.

Resultatet var något bättre än bolagets egen guidning, men i stort sett i nivå med marknadens förväntningar, noterar Morgan Stanley i en analysuppdatering.

Aktien steg med nästan 12 procent i Sydney på torsdagen, vilket analytiker förklarar med rapportens optimistiska utsiktsavsnitt.

TWE räknar nu med att leverera en rörelsemarginal för räkenskapsåret 2018 i den övre delen av intervallet 10-20 procent, vilket Morgan Stanley tolkar som cirka 18 procent.

"Utsikterna innebär en fortsatt stark vinsttillväxt", skriver investmentbanken.

I takt med att den ekonomiska tillväxten i Asien har avtagit, har TWE tidigare upplevt en svagare efterfrågan för de allra dyraste vinerna. Bolaget har därför styrt om sin marknadsföring till viner med lite lägre prislappar.

De riktigt mäktiga vinerna finns dock kvar. En flaska av Penfolds mest kända vin, Penfolds Grange, av årgång 2008 finns att beställa för 7 475 kr hos vissa återförsäljare på nätet.

Direkt