VA gillar Facebook

VA gillar Facebook

Publicerad 2012-05-17 17:53:00

Aktieanalys Den mest efterlängtade börsintroduktionen på många år närmar sig. Det är dags för Facebook att noteras.

FAKTA: Facebook

TECKNA

Marknadsledaren inom sociala nätverk med unika tillväxtmöjligheter.

Potential: Ökade intäkter från betalningar och mobila annonslösningar.

Risk: Pressad lönsamhet från ökade rörelsekostnader, svårigheter på mobilsidan och förändringar i användarlojalitet.

Miljö och hållbarhet: Betyg 2 av 5. Jobbar aktivt med förnyelsebar energi. Huvudägarens attityd till bolagsstyrning utmanar. Dålig jämställdhet på ledningsnivå.

Antalet aktiva Facebookanvändare per månad har ökat med 33 procent bara det senaste året och uppgår nu till 901 miljoner. Över hälften av dem använder Facebooks mobila produkter. Användarna genererade 3,2 miljarder så kallade likes och kommentarer första kvartalet 2012. 300 miljoner foton laddas upp varje dag.

Nästan alla siffror i sammanhanget är slående. Utom intäkterna. Även om de senaste 12 månadernas omsättning på 4 miljarder dollar är en ansenlig summa så är det småpotatis för ett bolag som har 13 procent av världens befolkning som aktiva kunder.

Hittills har bolagets strategi varit att bygga en så stor användarbas som möjligt utan att äventyra lojaliteten genom att försöka krama ur pengar ur användarna, trots att det inte saknats möjligheter. Den eran kommer nu, i och med den förestående noteringen på Nasdaq, sannolikt att dra sig mot sitt slut. Men med grundaren Mark Zuckerberg vid rodret kan man känna sig ganska trygg med att det kommer att ske smart.

Strategin är att genom Facebooks unika kombination av räckvidd, relevans och social kontext erbjuda helt nya marknadsföringsmöjligheter för sina annonsörer, med en träffsäkerhet i sina riktade kampanjer som är utan motstycke. Hittills har man bara skrapat på ytan av den här utvecklingen.  

Om Facebook lyckas med det konststycke som gjorde Apples Appstore stort, nämligen att få användaren att lagra sina kontokortsuppgifter på tjänsten så att varje småköp bara blir ett knapptryck bort snarare än att knappa in hela kortnumret som när man köper på nätet, då finns betydande möjligheter att öka intäkterna. 

Sett till värderingen av Facebook har prisintervallet angetts till 34 till 38 dollar per aktie. Givet att man hamnar på det översta priset i intervallet värderas bolaget till runt 80 miljarder dollar, fördelat på 2,1 miljarder aktier. För att sätta siffrorna i perspektiv motsvarar det ett pris på över 83 dollar per användare. På dessa användare drog Facebook i snitt in 4,34 dollar per användare i annonsintäkter 2011.

Vår prognos är balanserat optimistisk till att bolaget ska lyckas både att öka annonsförsäljningen och öka sin del av den växande kakan av betalningar för onlineupplevelser och spel, och då handlas aktien till ett p/e under 30 gånger 2014.

Sett till balansräkningen kommer intäkter från 180 miljoner emitterade aktier att gå till bolaget, motsvarande över 6,3 miljarder givet priset ovan, vilket adderar till kassan vid slutet på första kvartalet på 3,9 miljarder dollar. Så det saknas inte finansiella muskler.

Om inga ytterligare förändringar sker i villkoren borde det inte påverka slutsatsen att Facebook kan bli en riktigt bra investering för de som kommer in på noteringskursen.

Johan Widmark

Aktieanalys , Facebook