Satsa på bolag där magin finns kvar Foto: istockphoto

Satsa på bolag där magin finns kvar

Publicerad 2018-04-16 05:00:00

Krönika Vissa bolag gör saker och ting bättre än sina branschkollegor. Eller i vart fall gör det så bra att de blir marknadsledande i sin nisch och framgångsrika under många år. Som investerare tar vi gärna rygg på dessa bolag, men det kan bli riktigt olönsamt att fortsätta att äga aktierna när magin försvinner.

Om inte en produkt eller en produktgrupp har den där magin som får den att bli populär länge spelar allt vd och bolagsledningen gör mindre roll. Att sminka en gris är svårt även om du är duktig. Säljer det inte bättre nu i högkonjunktur och går aktierna inte bättre när börsen står relativt högt tänk er i nästa lågkonjunktur.

Jag skrev med skepsis om Mekonomen i veckan  då det är ett av bolagen jag tror kan ha tappat magin. Det finns dessutom mer att säga om reservdelsbolaget. Enligt Georg Norberg på Case Kapitalförvaltning missgynnas Mekonomen av e-handelns framväxt då anslutna bilverkstäder kan beställa billigare via nätet än genom Mekonomen.

Det är ännu ett tecken på att magin lämnat bolaget och att konceptet med andra ord inte är vinnande längre. Även om aktien kanske ser billig spelar då värderingen mindre roll. Ett annat exempel är H&M och det ständigt stigande varulagret. Dyra investeringar i e-handel och modemissar är övergående saker, men om inte ens H&M:s basmode säljer som i fornstora dagar har uppenbarligt magin lämnat H&M:s säljkanaler och koncept efter fyra decennier av god försäljning och utdelningshöjningar.

Två ytterligare exempel är gamblingoperatören Betsson och deras leverantör Netent som borde gå bättre som bolag och aktie, men frågan är hur deras koncept egentligen står sig. Annat är det med många andra bolag, allt från industrijätten Atlas Copco till teknikbolaget HMS Networks. Där ser produkterna fortsatt ut att vara riktigt populära.

Marcus Hernhag