Nätmäklaren vill chocka svenska sparmarknaden Foto: Remy de la Mauviniere

Nätmäklaren vill chocka svenska sparmarknaden

Publicerad 2015-01-22 08:57:00

Aktier Nätmäklaren Degiro, som lanserar sin svenska sajt i dag, siktar på att ta en rejäl bit av den svenska sparmarknaden med låga avgifter som försäljningsargument.

Den holländska nätmäklaren Degiro, som nu lanserar en svensk sajt, har uteslutande pris som säljargument. Filosofin är enkel: privatpersoner ska handla på alla börser till samma låga pris som institutionella placerare och redan inom två är målet att nå 25 procent i marknadsandel, mätt i antal affärer, i Sverige.

Det säger vd Gijs Nagel till Nyhetsbyrån Direkt och visar upp en lista där priser via Degiro ligger 60-100 procent under ett av Degiro beräknat konkurrentsnitt.

"Vi har i snitt 80 procent lägre avgifter än våra svenska konkurrenter Det var så vi startade i Holland 2013. Banker såg oss inte komma. Ingen visste att vi startade upp en tjänst som erbjöd samma pris för privatpersoner som till institutionella kunder - och vi kommer troligtvis att störa ("disrupt") marknaden i Sverige också", säger Gijs Nagel, som pekar ut Avanza, Nordnet och Saxo som största lokala konkurrenter online i kampen om de mest aktiva handlarna.

Degiro, som siktade på en marknadsandel på 5 procent av privathandeln i Holland, närmar sig i dag 30 procent.

"Det chockade oss lite. Det betyder att priset är allt. Låga avgifter ger oss stora möjligheter just nu", säger han.

Degiro-vd:n kallar sitt intåg i Danmark för tre veckor sedan en "stor succé". Han vill inte avslöja hur många danska kunder bolaget vunnit men konstaterar att danskar, liksom svenskar, gillar att handla lokala och amerikanska aktier.

"Jag tror detsamma kommer gälla här: att 90 procent av handeln sker på OMX, både i aktier och i derivat, samt i USA. Amerikanska aktier kan stå för runt 20 procent", säger han.

Enligt Degiro har de marginaler som nätmäklarna tar ut av sina slutkunder samtidigt aldrig varit högre än nu.

"Om du går till någon av marknadsplatsernas hemsidor ser du att vi som aktör betalar omkring en halv baspunkt. Sedan använder vi clearinghus som också tar en halv baspunkt betalt. Att göra en transaktion på en utvecklad marknad kostar oss därmed runt en baspunkt. Vi tar sedan själva i snitt tre baspunkter i betalt, vilket ger en vinstmarginal på 200 procent", säger Gijs Nagel.

Som exempel på fasta kostnader behövs det enligt honom en person på bolagets support för 10.000 privatkunder.

"Sedan har vi en it-infrastruktur som behövs oavsett, för våra inst-kunder, så enda extra kostnad är support. Men privatkunder ringer inte så mycket lägre", säger vd, som kommer att nöja sig med fyra anställda för svenska samtal.

Bland egna fördelar lyfter han fram att det inte finns några dolda avgifter för inaktivitet eller valutaaffärer. För att låna pengar betalar kunderna 1,25 procent i ränta per år.

En enkel mobilapp kommer lanseras av Degiro i veckan och flertalet problem som lyfts fram av en för nätmäklaren bekant bloggare kallad Amsterdam Trader har adresserats.

"Han är totalt för lägre avgifter - och vi gör hans handel billigare - men vi startade upp för bara ett år sedan, så ge oss lite tid att åtgärda problem. Men de flesta av felen på hans lista är så gott som åtgärdade", säger Degiros vd.

Bland kvarvarande nackdelar som kan vändas mot bolaget är att svenska kunder ännu inte kan handla inom ISK eller via kapitalförsäkringar, något som Degiro jobbar på att lösa.

Att erbjuda svenska institutioner handel är något som skulle kunna bli aktuellt för Degiro om drygt två år.

DIREKT