Magnus Alfredsson: Rekyl på gång i H&M Foto: Mark Lennihan /AP-TT

Magnus Alfredsson: Rekyl på gång i H&M

Publicerad 2016-01-27 09:29:00

Aktietips H&M-aktien har vänt upp från bottennoteringen i mitten av januari inför rapporten imorgon, torsdag. En stark försäljning i januari kan ytterligare spä på uppgången när vinterkylen fått fart på försäljningen.

Börsens största bolag har inte haft någon rolig höst sedan toppnivån runt 360 kr i augusti. Fallet har accelererat med den milda hösten och inledningen på vintern när marknaden fruktat att försäljningen av höst och vinterkläder drabbats.

Dessutom brottas bolaget med valutaproblem i och med den starka dollarn. Hennes & Mauritz är ju ett av få bolag på Stockholmsbörsen som direkt drabbas av dollarns styrka i och med att bolagens inköp sker i just dollar till största delen.

Därför väntas vinsten faktiskt minska med ca 10 procent jämfört med de tre månader som avslutade det förra räkenskapsåret (sep-nov). Marknaden tror att den hamnar på drygt 7 miljarder för 2014/2015 trots att omsättningen väntas ha ökat med 14 procent till 48 miljarder.

Den viktiga bruttomarginalen har alltså minskat avsevärt, vilket kan ses som en anledning till att aktien backat så pass kraftigt som 20 procent sedan toppen för drygt fem månader sedan. Marknaden har alltså verkligen diskonterat det sämre utfallet i slutet av förra året - därför blir andra besked betydligt viktigare för den framtida kursutvecklingen.

Något som redan påverkat kursen att vända upp vid nivån 276 kr är beskedet att försäljningen under första halvan av januari ökade med 10,0 procent - där hade analytikerna räknat med 8,6. Eftersom vinterkylan fanns kvar i Sverige fram till och med den gångna helgen bör den goda försäljningsutvecklingen har hållit i sig - och H&M brukar redovisa denna i rapporten.

För aktien kan detta betyda en ytterligare bränsle nu när botten sannolikt nåddes i mitten på januari. Och för den som tidigare tyckt att H&M varit dyrt är det nu en bra tid att tajma in ett köp. Historiskt har aktien svängt en hel del och den som köpt på större rekyler har på lång sikt alltid gjort en bra affär.

Det är också viktigt att konstatera att bolaget nu är inne i en mer expansiv period än någonsin tidigare. Under perioden sep-nov öppnades netto 249 butiker jämfört med 170 året innan och dessutom sker öppnandet av köp online nu på allt fler marknader.

Magnus Alfredsson

Följ de aktuella aktierna här

Hennes & Mauritz B