Jefferies sänker rek

Datum: 2017-05-10 11:30

Behåll

H&M B

STOCKHOLM (Direkt) Efter svag försäljning i mars och april är slutsatsen att det kommer att ta längre tid och kosta mer att vända H&M än vad Jefferies tidigare hade hoppats på.

Det skriver banken i en analys på onsdagen, där rekommendationen sänks från köp till behåll och riktkursen från 310 till 235 kronor efter estimatsänkningar med 13 procent avseende resultat före skatt 2017. Aktien handlas för närvarande kring 217 kronor.

Jefferies bedömer att försäljningen minskade med 3 procent i jämförbara butiker i mars och april. H&M redovisar numera inte detta, men totalt var ökningen 6-7 procent och historiskt har den jämförbara försäljningen ökat ungefär tio procentenheter lägre än så.

"H&M upplever svag branschförsäljning i flera länder eftersom konsumenterna antingen känner sig mindre konfidenta eller är mer benägna att lägga pengar på fritidsaktiviteter", skriver Jefferies och listar tre ytterligare problem:

1) För stora lager, vars varor tränger ut säsongens nya modeplagg,

2) en del ommöbleringsbehov i diverse butiker, och

3) ett jämförelsevis svagt onlineerbjudande.

Bedömningarna vilar på egna så kallade "channel checks", det vill säga butiks- och hemsidebesök, i flera länder. Analysen innehåller flera fotografier från butiker, bland annat rörigt upphängda reaplagg som erbjuds till stora rabatter, men även mer luftigt hängda plagg som renderar beröm.

H&M arbetar visserligen på flera fronter med att förbättra sina interna logistikrutiner, bland annat med hjälp av RFID, "men det kommer att ta tid" skriver Jefferies.

Banken nämner vidare, baserat på egna enkäter från i februari, att tecken från i somras på att kunderna är nöjda med H&M:s multichannelerbjudande (att låta butiker och hemsideförsäljning korsbefrukta varandra) inte längre syns. Kedjans "net promoter score", ett mått på benägenhet att rekommendera H&M till omgivningen, har minskat från 22 till 16 procent för brittiska butikskunder, och från 30 till 12 procent för onlinekunder.

"Vi tror att investerarna redan väntar sig svaga resultat, men med varje procentenhets minskning i försäljning i jämförbara butiker - eller halv procentenhets minskning i bruttomarginal, något som kostar 4-5 procent i resultat före skatt [se diagram nedan för utveckling, red anm] - är det för närvarande svårt att ha en stark tilltro till hur snabbt H&M kan vända försäljningsutvecklingen", skriver banken om sin rekommendationssänkning - som genomförs trots att Jefferies anser H&M:s investeringar i framtida tillväxt vara kloka.

H&M-aktien var ned som mest drygt 2 procent under onsdagsförmiddagen, men hade vid 11-tiden återhämtat sig till minus 0,8 procent och 217:20 kronor.

Kurs då rekommendationen gavs:
219 kr
Riktkurs:
210 kr

Rekommendation från: Jefferies

Fler aktieanalyser
Fler aktieanalyser