Hernhag: Lynchspaningen som fungerar

Hernhag: Lynchspaningen som fungerar

Publicerad 2017-11-13 06:05:00

Krönika Den framgångsrike fondförvaltaren Peter Lynch gav rådet att vi ska hålla utkik efter produkter i vardagen som är nya och bra. Om bolaget som tillverkar eller säljer produkten är litet nog för att produkten ska vara avgörande för aktiekursen ska vi köpa.

Genom att testa varor och tjänster själva kan vi säkert ha en fördel på börsen. Ett problem är att en så kallad Lynchspaning ofta missförstås. Det fungerar inte att gå in i en eller två H&M-butiker i ett land och tro att det går att säga något om utvecklingen för koncernen och aktien. Butiker finns som bekant i olika lägen och länder och möter olika stor regional efterfrågan och konkurrens.

Det tillfälle då det går att via några egna erfarenheter dra slutsatser är exempelvis inom det tekniska. Bolag har i regel samma IT-system för alla kunder i ett helt land. Fungerar det inte när vi jämför det som står på nätet med det som bolaget svarar i telefonen är det alarmerande då alla i landet ser samma webbsida och de som svarar i telefonen har samma informationssystem.

Det var därför som jag spetsade öronen något för 1-2 år sedan när Börspodden om jag minns rätt berättade om just detta angående bildelsförsäljaren Mekonomen. Tillsammans med nedtrappningen i Danmark och mycket annat är det uppenbart att Mekonomen inte längre är det där finslipade framgångskonceptet längre.

Mekonomen kom i veckan med en delårsrapport där rörelseresultatet försämrades under tredje kvartalet. Detta rensat för jämförelsestörande poster. Aktien har nu fallit ned till 2014 och 2010 års kursnivåer och det finns faktiskt ett ännu lättare sätt att upptäcka svårigheten för en aktie att stiga. Det behövs långsiktigt ingen Lynchspaning.

Det är bara att titta på vinsten per aktie som under 2010-talet inte ökat. Då kan i regel inte aktiekursen göra det heller. Mekonomen visar heller ingen tillväxt att tala om. Så länge det håller i sig är jag rätt säker på att aktien kommer att få det svårt.

Men märker du som kund plötsligt förbättringar blir det läge att titta närmare på aktien igen.

Marcus Hernhag