Fingerprintkonkurrent storsatsar på Kina Foto: istockphoto

Fingerprintkonkurrent storsatsar på Kina

Publicerad 2016-02-23 16:09:00

Aktier Synaptics har anställt flera hundra ingenjörer för att bearbeta kinesiska mobiltillverkare, och har flera produkter på väg ut på marknaden inom fingeravtrycksbiometri.

Det säger en talesperson för bolaget på tisdagen till Nyhetsbyrån Direkt under årets Mobile World Congress, där Synaptics är en av utställarna.

– Fingerprint Cards tog vara på det öppna fönster som fanns i och med att vi fokuserade på vår huvudsakliga kund inom området, Samsung. De har varit framgångsrika i det, men jag tror att det fönstret håller på att stängas nu, säger talespersonen som vill vara anonym.

Han bedyrar sin respekt för det svenska biometribolaget, men säger att Synaptics nu ökar sina satsningar på kunder utanför Samsung.

– Det är bland kinesiska smartphonetillverkare som marknaden finns, säger han.

Bland de telefoner som visas upp i montern finns förutom Samsung en som Sharp tillverkar åt Lenovo.

Till halvårsskiftet kommer Synaptics kunna leverera den typ av fingeravtryckssensorer som monteras under glas, uppger mannen och demonstrerar en sådan, monterad under 350 µm (0,35 millimeter) tjockt glas.

– Det står 200 µm på skylten, men det borde stå 350, säger mannen.

Tjockleken kan ställas mot att Fingerprint Cards förra veckan uppgav att bolaget har teknologi som räcker till 400 µm.

Nästa produkt han visar, och som enligt honom Synaptics ligger väl framme inom, är mjukvara som identifierar falska fingeravtryck. I monterprototypens fall har en geleavgjutning av ett fingeravtryck gjorts. Det fungerar att logga in med när säkerhetsmjukvaran inte är aktiverad, men inte när den aktiveras.

– Även detta kommer vi att kunna leverera kring halvårsskiftet, säger mannen.

Som huvudsaklig skillnad mellan Fingerprint Cards och Synaptics nämner han att Synaptics levererar hela lösningar inklusive chip, medan Fingerprint enligt honom är mer fokuserad på enbart sensorer.

Direkt