Långsiktighet kan straffa sig Foto: Hasse Holmberg/Scanpix

Ge H&M lite tid, men var inte rädd för att ompröva din åsikt, råder Marcus Hernhag.

Långsiktighet kan straffa sig

Publicerad 2013-08-12 12:54:00

Krönika Jag predikar ofta långsiktighetens välsignelse, men den kan ha en mörk baksida också. Är du långsiktig i fel aktiefond eller aktie blir det riktigt illa med långsiktighet. Det är ännu en anledning att inte sitta med förlustfabriker och lottsedlar utan satsa på aktier i bolag som visat sig klara att tjäna pengar och överleva en finanskris, skriver Privata Affärers aktieexpert Marcus Hernhag.

Det kommer då och då undersökningar som visar att relativt många aktiefonder får stryk av börsindex. Enligt en undersökning gjord av fondratingfirman Lipper var det bara 15 procent av de amerikanska aktiefonderna som kunde slå den billigaste indexfonden under perioden 1982-2002. Sju av åtta fonder fick alltså stryk av index på 20 års sikt.

Dyrare avgifter är en stor förklaring till det, särskilt beaktat den ränta-på-ränta-effekt som uppstår när kapitalet med små munsbitar äts upp av kostnader, i stället för att stå kvar i fonden och förränta sig i takt med att börsen på sikt stiger.

Även på kortare sikt brukar många fonder, även Sverigefonder, ha svårt att slå sitt jämförelseindex. Välj investering med varsamhet och bli inte så långsiktig att du blir för passiv.

Det resonemanget går att använda också på aktier. Vissa välskötta bolag underpresterar mot index åratal på raken, för att sedan vända upp. Ett exempel är teknikhandelskedjan Swedol. Aktien slog som brukligt när konjunkturen toppar index under hösten 2010 och vintern 2011, men har sedan tappat allt som det konjunkturkänsliga bolag man är.

Tror du att Swedol fortfarande har ett vinnande koncept kan du ge aktien ett par år till och se om det fungerar även i nästa högkonjunktur, men börjar inte vinsten stiga ens när det blir goda tider är det senast då dags att överge långsiktigheten.

Klädjätten H&M är betydligt stabilare, men har ändå tappat mark mot börsindex sedan november ifjol. Här talar fortfarande en hel del för att de långsiktiga satsningarna kan löna sig på sikt. H&M:s koncept verkar till skillnad från Swedols dessutom klara sig relativt bra i tuffa tider.

H&M är ännu en given basaktie för långsiktiga, men börjar inte vinsten öka inom de närmaste åren får vi fundera på att ompröva den åsikten.

Marcus Hernhag